Response Norway er navnet på en norsk frivillig organisation, der rykker ud, når katastrofer opstår. Organisationen er forholdsvis ny, og som en hjælp til at opbygge en stærk operativ afdeling, har Bliksund stillet sin videoløsning, IncidentShare, til rådighed.
Når et jordskælv rammer på Haiti, når en orkan ruller ind over USA’s østkyst, og når krigen i Ukraine skaber massive flygtningestrømme, er Response Norway klar med hjælp. Med bagagen fuld af vigtige erfaringer, drager veteraner, der tidligere har arbejdet inden for militæret, brand og redning, ud i verden og hjælper andre.
Selvom Response Norway allerede har været på en del operationer, er organisationen stadig meget ny og under opbygning. De er ifølge Frank Sandbye-Ruud, der er operativ chef hos Response Norway, i gang med at få den operative del på plads. De er derfor meget glade for, at de må afprøve IncidentShare, der er en software platform, der gør det muligt at livestreame fra smartphones:
Det betyder meget for vores organisation, at Bliksund har valgt at stille IncidentShare til rådighed for os. Det gør, at vi meget hurtigere kan få opbygget den operative del – og at vi i fremtiden får lettere ved at løse store operationer, siger Frank Sandbye-Ruud som er Operativ chef ved Response Norway.
Response Norway regner med, at de har den operative afdeling på plads i starten af 2023, og at IncidentShare herefter vil være en fast del af deres operationer.
Response Norway har stor tiltro til løsningen, IncidentShare. Det skyldes, at de dels har hørt meget godt om værktøjet fra kollegaer rundt om i brand og redningsbranchen, og dels at det, de er blevet præsenteret for indtil videre, har været meget lovende:
– Grunden til at vi tog kontakt til Incendium var, at vi fra flere i branchen havde hørt, hvor effektivt værktøjet var, når kollegaer var på redningsopgaver. Og da vi efterfølgende havde fået præsenteret værktøjet af Incendium, kunne vi hurtigt se hvorfor,
lyder det fra Frank Sandbye-Ruud, der fortsætter:
– Det unikke ved løsningen er, at man hele tiden har ”eyes-on” katastrofen. Uanset om man sidder på operations-centralen eller er ude og løse opgaven, kan man følge med i, hvad der sker. Det giver en operativ chef som mig et enormt godt overblik, selvom man er på afstand. Det er det overblik, der i sidste ende gør, at man ender med at træffe de bedste beslutninger og lettere kan koordinere operationer, siger Frank Sandbye-Ruud.
Frank Sandbye-Ruud fremhæver, at samarbejdet med Bliksund indtil videre har været meget positivt:
– Vi har oplevet, at Bliksund er vældig hjælpsomme og løsningsorienterede. Vi har altid kunnet få hjælp og få besvaret vores mange spørgsmål. Og i næste måned, når vi tester løsningen endnu engang, vil vi helt sikkert gøre brug af deres hjælp igen, siger Frank Sandbye-Ruud.
Hos Bliksund er man ligeledes glade for samarbejdet:
Vi vil gerne støtte op om organisationer, der hjælper til rundt om i verden. Response Norway er klar, der hvor der er brug for dem, og vi vil gerne hjælpe dem med at få bedre overblik og skabe mere tryghed gennem fælles situationsforståelse siger Thomas Baun der er Product Manager ved Bliksund