Bliksunds digitale fagsystem GRID frigør tid til at fokusere på akuthjælp og sikrer, at ambulancer og udstyr er i perfekt stand i region Västerbotten.
Ambulancetjenesten i Region Västerbotten er den første i Sverige til at indføre Bliksund GRID, et skybaseret digitalt fagsystem, der gør hverdagen lettere for akut- og sundhedspersonalet. I Norge bruges platformen dagligt af 15.000 ansatte i sundheds- og beredskabstjenester til at have kontrol og overblik over udstyr og informationsstrømme.
Region Västerbotten har hjulpet med at tilpasse platformen til svenske forhold. Stian Kvalvik, chef for ambulancetjenesten i regionen, er glad for samarbejdet:
"Med GRID får vi et bedre overblik og en mere effektiv arbejdsdag. Vi bruger vores tid bedre og kan fokusere på at løse problemer i stedet for at administrere."
Stian Kvalvik, chef for ambulancetjenesten, Region Västerbotten
Regionens ambulancetjeneste består af 24 køretøjer fordelt på 13 lokationer og 170 medarbejdere samt yderligere kapacitet fra eksterne underleverandører af beredskabstjenester. I alt foretages der op til 35.000 opkald om året. Det var tidskrævende at bruge tid på at rapportere fejl og mangler på udstyr og køretøjer via papir, Excel-ark og ringbind.
Stian Kvalvik fortæller, at ansvarlige ledere tidligere kunne blive mødt af en computerskærm fuld af post-it-sedler, når de mødte på arbejde. Og det var svært at arbejde på afstand under pandemien uden et digitalt system:
"Vi valgte Bliksund GRID, fordi vi så et stort behov for at kontrollere processerne i ambulancerne og gå fra manuelle til digitale rutiner. Platformens kvalitet sikrer vores mission og bidrager til øget patientsikkerhed. Medarbejderne kan rapportere hændelser og afvigelser for at sikre en jævn og effektiv overgang mellem vagter."
Platformen fungerer via apps, der virker på alle enheder. Den er opdelt i moduler for forskellige områder, f.eks. køretøjer, udstyr og færdigheder. Vigtig information fra ledelsen og i forbindelse med vagtskifte er tilgængelig i appen, ligesom medicinske retningslinjer løbende opdateres.
"Brugerne behøver ikke at bekymre sig om, at de går glip af vigtig information, eller at deres kommunikation ikke når frem til den rette person. De færreste tager sig tid til at logge ind og tjekke e-mails under en nødsituation, men meddelelser fra en mobilapp er nemme at læse. Det kan være om trafikproblemer og andre vigtige oplysninger."
Udrykningskøretøjerne skal være operationelle, og det medicinske udstyr skal være komplet:
"Fejl, der ikke bliver rettet, kan få alvorlige konsekvenser. Tidligere kunne den samme fejl blive rapporteret af flere medarbejdere, hvilket førte til unødvendigt dobbeltarbejde og usikkerhed.
I dag administreres tjeklister og rapportering via Bliksunds platform. Servicehandlinger og opfølgning rapporteres elektronisk til den rette person.
"Kvalitetssikring af organisationens administrative rutiner og informationsflow var vores vigtigste mål med den nye platform. Og det har vi opnået."
Medicinsk ekspertise skal ligesom teknisk udstyr opdateres regelmæssigt. Et modul i Bliksund GRID hjælper regionen med at holde styr på medarbejdernes kompetenceudvikling.
"Det giver et opdateret kompetenceoverblik og hjælper os med at strømline træning og kompetenceudvikling. Medarbejderne får automatisk besked, når det er tid til at tage et kursus." Stian Kvalvik ser en fordel i, at flere regioner skifter til Bliksund GRID: "Det vil lette videndeling og deling af dokumenter og retningslinjer."
I modsætning til andre it-virksomheder har Bliksunds medarbejdere deres egen erfaring med at arbejde operationelt med akutpleje.